BLOGS

 BLOGS

Lang getwijfeld of ik dit bericht zal plaatsen. 
Waarom wel gedaan?

Een paar weken geleden mailde een klant me dat ze een afspraak wilde maken voor een Kleur- en Stijlanalyse. 

Op de dag van de afspraak komt ze -zoals afgesproken- met een koffer met kleding en nadat we alles uitgepakt en opgehangen hebben gaan we aan tafel met een kopje heerlijk geurende koffie en wat lekkers o.a. zelfgemaakte kokosmakronen ๐Ÿ˜‹

Tijdens de intake komen we al snel bij verdiepende thema’s die mij een beeld geven over wie ze is en wat ze komt doen. 

We beginnen met de kleuranalyse, de daglampspiegel staat aan en ik pak de eerste twee kleurkragen om te kijken welk van deze 2 kragen haar het meest flatteert.
De kleuranalyse die ik geef is op basis van het 78Color System en is door Regien Strategier ontworpen op basis van kleurcollages.
Met zes kleurdoeken (koel/warm, licht/diep en helder/gedempt kijken we welk palet het meest doet stralen, lees zichtbaar maakt.

Op het moment dat ik de ene kraag verwissel met de ander zie ik dat ze verstijfd, wit wegtrekt en vervolgens in huilen uitbarst. Ze zegt dat ze misselijk wordt en vraagt me het kleurdoek weg te halen. 
Hier geef ik natuurlijk gehoor aan en vraag haar wat er gebeurde. Ze zegt dat ze met het kleurdoek ineens terug werd gezet in het verleden en vertelt me over haar trauma. 
Het is niet de eerste keer dat ik deze ervaring heb tijdens een kleuranalyse. 
Het overkomt mensen vaker dat ze ineens geraakt worden door kleur.

De zintuigen, kleuren(zien), geuren(ruiken), klanken(horen), smaken(proeven) en tast(voelen) zijn betrokken bij gewaarwordingen. Zo kunnen kleuren een bepaalde associatie oproepen. De associatie kan als positief worden ervaren maar ook een trauma raken.

En dit is nu juist de reden dat ik dit thema toch onder de aandacht wil brengen. 
We zijn ons namelijk niet altijd bewust van de gevoelswaarde van kleur. 
We wuiven het vaak weg met "zweverig". Meestal omdat we het ongrijpbaar vinden wat kleur met ons doet. 
Zo kan kleur je in een bepaalde stemming brengen of een behoefte voeden.

De gevoelswaarde (energie) van kleur is erg belangrijk, ze doet iets met ons. 

Mij zul je daarom NOOIT horen zeggen dat je een kleur niet meer mag dragen.
De gevoelswaarde van kleur zegt namelijk zoveel over jou en wat je nodig hebt. 

Tijdens een kleuranalyse krijg je inzicht welke kleuren jou het meest flatteren en hoe je deze kunt dragen. 
En mocht je zin hebben in een kleur die niet op je palet staat, gewoon lekker dragen!! Na een kleuranalyse weet jij wat je te doen hebt wanneer je naast je kleurbehoefte er ook nog op je mooist wilt uitzien.

Ps. Met de dame in kwestie gaat het goed. Ze laat me weten dat het haar iets heeft geleerd en zeker geen kwaad heeft gedaan. Verder schrijft ze, 'dat het heerlijk is om nu overtuigd afscheid te kunnen nemen van bepaalde kleding en dat ze zich verheugt op het maken van nieuwe setjes'.

Een kleuranalyse is zoveel meer dan alleen maar leuke kleuren dragen!!
I love my job ๐Ÿงก



WEERSTAND
Ga je bij het woord al in de strijdstand of kijk je ‘HET ‘aan? 
Onlangs ben ik begonnen met de opleiding Wedding- en Eventplanner. Het leek me (en nog steeds;) een mooie aanvulling op mijn Kleur- en KledingCoach bedrijf.

Ik zie het al helemaal voor me dat ik in gesprek ben met een opdrachtgever voor het opzetten van een wedding of een event en daar dan ook meteen bijpassende kleur en kleding kan adviseren. 
Hoe leuk is dat? 

Nu leer ik tijdens deze opleiding -naast de lesstof - ook mezelf steeds beter kennen. 
En dat is – eerlijk gezegd- niet de kant die ik graag zie!
Ik heb uitstelgedrag, merk dat ik alleen maar bezig ben om een 10 te halen, angst heb dat ik het niet kan, er eigenlijk van alles van vindt …..(en dat is meestal niet positief haha). 

Tegelijkertijd krullen mijn mondhoeken op omdat ik me realiseer dat mijn weerstand wil overheersen en me in de comfortzone wil houden.

Mijn weerstand wil me behoeden, beschermen om o.a. niet teleurgesteld te worden of dat ik misschien moet erkennen dat ik het niet kan of er niet geschikt voor ben. 
Want stel je voor dat ik het niet kan, of niet goed genoeg ben of er toch niet geschikt voor ben. 
Wat dan? 

Ik heb besloten HET aan te gaan en wil zien wat deze opleiding me brengt. 
Ik kies ervoor om mijn weerstand opzij te zetten en gun mezelf een kijkje te nemen wat mogelijk is en wat het me brengt. 
Ik heb ervoor gekozen om mijn kop niet in het zand te steken en niet te blijven dromen. 
Maar gewoon doen!

Inmiddels weet ik dat overal waar weerstand op zit tevens een leervermogen is.
Mijn doel is om te genieten van het leren en open te staan voor wat het me WEL brengt.

Hoe doe jij dat? Waar kies jij voor als je weerstand voelt? 
Geef jij gehoor aan je weerstand zoals bijvoorbeeld:
๐ŸฅŠ Als je iets wilt of leuk lijkt en het komt er maar niet van
๐ŸฅŠ Vraag jij jezelf dan af wat je tegen houdt? 
๐ŸฅŠ Waarom je deze weerstand hebt? 
๐ŸฅŠ Gebruik je excuses zoals, ‘geen tijd’, ik wil eerst afvallen of ik ben te dun, misschien als het voorjaar wordt of dat zou ik toch zelf moeten kunnen of het is me te duur. 
๐ŸฅŠ Vraag je jezelf dan ook wel eens af of dat de echte reden is of dat je een excuus zoekt om HET niet aan te gaan?
๐ŸฅŠ Wil je bijvoorbeeld al heel lang een kleur- en of stijlanalyse en blijft het daarbij? 

Stel jezelf dan eens de vraag waar bij jou de weerstand op zit? 
Wat houd je tegen?
In hoeverre ben jij bereid jouw weerstand aan te kijken? 

Mocht je hierover willen sparren dan ben je van harte welkom en mocht je denken, 
‘Verhip ik herken me in dit verhaal en wil de weerstand hoofd bieden en mezelf een Kleur- en of Stijlanalyse gunnen' ook dan ben je van harte welkom. 
Ik kijk naar je uit!๐Ÿงก
@kunstenaar AnyaJanssen (Museum MORE)

 IJdel? Of niet? 


 Bezig zijn met uiterlijkheden. Dat is iets wat mij is afgeleerd in mijn kinderjaren. Als ik de poederkwast pakte of mezelf in de pumps van mijn moeder voor de spiegel bewonderde dan werd daar lacherig over gedaan met de opmerking: IJdeltuit! En nog steeds betrap ik me erop dat ik mezelf soms als ‘ijdeltuit’ veroordeel. Haha …en dat voor een Kleur- en KledingCoach. Yepp!!

Want serieus, alleen maar bezig zijn met uiterlijkheden vind ik ook te oppervlakkig. Er is meer voor nodig om jezelf als individu neer te zetten en zichtbaar te zijn. De ‘inhoud’, daar gaat het om werd mij geleerd. En OOK dat is waar. 
Het is helaas gebleken dat 69% van onze communicatie (onbewust) via ons uiterlijk gaat. Plat gezegd; ‘je kunt kletsen als Brugman, maar als de buitenkant niet past in de context waarin je je beweegt dan komt wat je vertelt nauwelijks over omdat eerst de buitenkant invloed heeft op ons brein. In mijn werk als Kleur- en KledingCoach kijk ik daarom naar beiden. De binnen- en buitenkant.

Zichtbaar zijn is niet alleen de mooie dame of mooie man uithangen, het is ook je kwaliteiten uiten, je kracht, je zwak, je onafhankelijkheid of afhankelijkheid, je harde of kwetsbare ik. Met kleur en kleding kun je de aandacht afleiden of naar je toe trekken. Accenturen of camoufleren.
Je kunt met kleur en kleding spelen en deze inzetten voor het doel dat jij voor ogen hebt. In de media wordt volop gebruik gemaakt van kleur en kleding en zijn we er allemaal (on)bewust gevoelig voor. Ook politici zie je gebruik maken van kleur (vaak blauw) en sommige nieuwslezers weten zich perfect te kleden om de boodschap helder en duidelijk over te brengen. Sommige ook niet en betrap jij jezelf er dan ook wel eens op dat je commentaar levert op iemand waarvan jij vindt dat deze er niet goed uitziet. En waarom doen we dat? Wat maakt dat we de ander afwijzen of omarmen? Interessant  hè?

De eerste indruk is belangrijk en de eerste indruk maken we maar 1x en dat doen we 69% met ons uiterlijk. Dus ja, de inhoud is belangrijk en nemen we graag tot ons als de verpakking klopt! Jouw binnenste uiten! 

Ben jij zo’n ‘ijdeltuit’ die zichtbaar wil zijn en wil je dat jouw boodschap gehoord wordt maak jezelf dan zichtbaar. Hoe?

Neem contact met me op: info@karinkarstens.nl of 06-12942499.
Share by: